Eerste Heilige Communie / Eucharistie

Eucharistie

In het sacrament van de Eucharistie verdiepen we onze relatie met God op een intiemere manier. Onder de gedaanten van brood en wijn geeft Christus zichzelf in Lichaam en Bloed en wij nemen Hem op dat moment niet alleen geestelijk, maar ook lichamelijk in ons op. En dat op een wijze, die geen onderscheid meer inhoudt. De heilige mis, waarin dit gebeurt, is een viering van de hele gemeenschap, lokaal en verbonden met de wereldwijde kerk, en zo voegt dit ook een nieuwe dimensie toe aan onze relatie met die geloofsgemeenschap. Is er geen priester beschikbaar voor de Eucharistie dan wordt een Woord en Communieviering of gebedsviering gehouden.

Eerste Heilige Communie

In de regel worden kinderen van 7/8 jaar (groep 4) uitgenodigd voor de voorbereiding op dit sacrament. Het vraagt van de communicant enig inzicht en begrip van relaties, van hoe mensen met elkaar verbonden zijn en hoe goed en kwaad hierin een rol spelen. Vandaar dat de minimale leeftijd voor de Eerste Heilige Communie door de Kerk op 7 jaar gesteld is. Natuurlijk mag ouder ook. In alle geloofsgemeenschappen zijn Eerste Communiewerkgroepen, die de voorbereiding en viering organiseren. Ook de ouders worden intensief betrokken. Meestal vindt de viering van de Eerste Heilige Communie plaatst in mei/juni
Voor volwassenen geldt een ander traject.

Aanmelden of meer informatie inzake de Eerste Heilige Communie

Neem contact op met iemand van het Pastoraal Team of het Parochiecentrum voor meer informatie of om uw kind aan te melden voor de Eerste Heilige Communie.

Klik hier om terug te gaan naar overzicht 'Levensmomenten'.