Gerardusaltaar

Naast de devotie tot het Heilig Hart van Jezus en tot OLV van het Heilig Hart nam de verering van Gerardus Majella een prominente plaats in.

Volgens Théresia Spanjaard stond St. Gerardus hoog aangeschreven bij de arbeiders. [XVI] Dat het ook in dit geval vaak mijnwerkers waren bewijst het reliëf op de marmeren plaat boven het Gerardus-altaar in het rechter transept, dat de mijnindustrie in vol bedrijf toont.

Tevens staat er achter in onze kerk een beeld van Gerardus Majella (zie onderstaande foto).

[XVI] Bron invoegen Bron invoegen

Heilige Gerardus Majella

Geboren: 23 april 1726

Gestorven: 16 oktober 1755 te Materdomini

Zaligverklaring: 1893 door Paus Leo XIII

Heiligverklaring: 1904 door Paus Pius X

Naamdag: 16 oktober

Majella werd geboren in 1726 als zoon van een kleermaker. In 1749 meldde hij zich bij de redemptoristen als lekenbroeder. Hier vervulde hij zonder tegenspraak eenvoudig werk. Hij werd bekend om het geduld waarmee hij beledigingen en pijnigingen onderging en om zijn liefdadigheidswerk.

De H. Gerardus Majella had tijdens zijn leven vele visioenen. Verder staan verscheidene bovennatuurlijke verschijnselen, zoals genezingen, bilocatie (aanwezigheid op meerdere plaatsen tegelijkertijd), helderziendheid, profetieën en broodvermenigvuldigingen op zijn naam.

De H. Gerardus Majella is de patroonheilige van kleermakers, portiers en zwangere vrouwen.

Gerardusaltaar, 1931. met op het spitsboogvormige marmeren bas-reliëf de heilige, geflankeerd door twee mijnwerkers te midden van mijnindustrie in vol bedrijf.

Beeld van de H. Gerardus Majella achter in onze kerk.

Klik hier om  terug te gaan naar "Andere iconen".

Klik hier om terug te gaan naar de hoofdpagina van "Iconen en Symbolen".