Schilderij Jules Chevalier

In mei 2023 heeft onze parochiegemeenschap een groot schilderij geschonken gekregen van de Missionarissen van het Heilig Hart (MSC). Dit schilderij hangt in het rechter zijtransept van onze kerk. Het betreft een 'houtskoolschilderij'. Op het schilderij staat de stichter Jules Chevalier. Hij is de stichter van de congregatie Missionarii Sacratissimi Cordis en figureert ook op de nevenramen van OLV van het Heilig Hart, de eerste van deze reeks.

Klik op deze link voor achtergrondinformatie over Jules Chevalier en een foto met informatie over het glas-in-lood raam van Jules Chevalier in het middenschip van onze kerk.

Twee foto's van het schilderij in het rechter zijtransept van de H. Hartkerk Overhoven (foto: juli 2023).

Het schilderij heeft bij de MSC altijd een prominente plaats gehad in het grote moederhuis, Bredaseweg 204 Tilburg, tot aan de verhuizing in het jaar 2017.

Daarna heeft het schilderij bij de congregatie in opslag gestaan en in mei 2023 is het schilderij geschonken aan onze parochie.

Een foto van het schilderij in opslag na de verhuizing bij de congregatie van de MSC.

Beschrijving

In kleurkrijt op papier uitgevoerd portret van ordestichter Jules Chevalier. Hij is zittend aan een tafel weergegeven, schrijvende en gekleed in toog en cape. Op zijn toog is het embleem van MSC te zien, een rood hart. De blik gaat links van de beschouwer. Op het met een 'Perzisch kleed' gedekte tafel zijn bonnet, een inktpot en enkele boeken. Rechts op de achtergrond een boekenkast met gordijn. Middenachter een schilderij met de gekruisigde Christus. Het schilderij is voorzien van een glasplaat en ingelijst in een vlakhouten lijst.

Informatie over de kunstenaar

Het gaat hier ongetwijfeld om de Brabantse kunstschilder Jan Kruijsen (1874-1938), in 1897 getrouwd met Barbara van Dijk. Deze schilder was autodidact en richtte zich in het bijzonder op religieuze thema's, landschappen en portretten. In 1900 verhuisde hij naar het Piusplein in Tilburg, waar hij tot zijn verhuizing naar Woensel in 1905 zou blijven. Zijn contact met pater Alexius van het Missiehuis aan de Bredaseweg leidde tot een bekering, waarna hij zich op een gedreven manier in dienst stelde van het katholieke geloof. Hij portretteerde nogal eens verdienstelijke katholieke geestelijken. Het in Kruijsens Tilburgse periode gemaakte portret van Chevalier is daarvan een goed voorbeeld. Aan Jan Kruijsen is in Oirschot een museum gewijd.

Datering

1902

Materiaal

krijt, papier, glas, hout

Herkomst

Afkomstig uit het Missiehuis Bredaseweg 204, Tilburg.

Literatuur

F. van Doorn, "Het leven is de grootste kunst. De Brabantse kunstschilder Jan Kruijsen (1874-1938)", 2017.

Maak jouw eigen website met JouwWeb