Parochienieuws

100-jarig jubileum van de Parochie Overhoven!

In het jaar 2023 heeft de Parochie H. Hart Overhoven in de periode van juni t/m september verschillende feestelijke activiteiten georganiseerd i.v.m. het 100 jarig jubileum van de parochieKlik hier voor een terugblik van de activiteiten.

U kunt ook de foto's en de livestreams van het jubileumjaar 2023 terugkijken.

Gebed voor nieuwe bisschop

De zetel van het bisdom Roermond is vacant. Het is goed als we als gelovigen bidden voor de benoeming van een goede nieuwe bisschop. Het bisdom heeft daarom een speciaal gebed uitgegeven. Dit kan hiervoor bij allerlei gelegenheden worden gebruikt. (Bron: Bisdom Roermond)

Gebed Voor Bisschop
PDF – 121,6 KB 11 downloads

Herdenking 'Vrede en Vrijheid' zondag 28 april a.s.

In het kader van “80 jaar vrijheid” vindt er op zondag 28 april a.s. om 11.00 uur een herdenkingsdienst plaats in de H. Hartkerk Overhoven, Geldersestraat 37, 6136 AS Sittard.

Wij staan stil voor de miljoenen uit alle landen die tijdens de oorlogen hun leven gaven, voor alle slachtoffers van oorlogsgeweld, oneerlijkheid en machtsmisbruik, voor alle vluchtelingen en mensen die leven in angst en verdrukking.

Deze dienst wordt opgeluisterd door een Gemengd Gelegenheidskoor waarin o.a. kinderen zingen van ons Parochieel Jeugdkoor en kinderen en jeugdigen zullen een aandeel hebben in deze herdenking. In het bijzonder gedenken we alle slachtoffers van de Tweede Wereld Oorlog. Maar wij staan ook stil bij de wereldsituatie op dit moment.

Tevens is de viering te volgen via de livestream.

Aansluitend aan de herdenkingsdienst, zal, tijdens het luiden van de zware klok van onze kerk, een bloemstuk gelegd worden bij het Dorpskruis en bij het door het kinderkoor geadopteerde graf van de Britse Soldaat John Alexander Devine op de Algemene Begraafplaats Sittard. Ook hiervoor bent u van harte uitgenodigd om hierbij aanwezig te zijn.

Deze bloemlegging zal verzorgd worden door een delegatie van ons kinderkoor en de misdienaars.

Orgelconcert zondag 30 juni a.s.

Uitnodiging orgelconcert zondag 30 juni 2024 in de H. Hartkerk Overhoven om 15.00 uur in het kader van ‘Orgelfestival Limburg’

In het kader van ‘Orgelfestival Limburg’ wordt er op zondagmiddag 30 juni om 15.00 uur een orgelconcert gegeven in de Parochiekerk H. Hart Overhoven, Geldersestraat 37, 6136 AS Sittard.

Het concert wordt gegeven door Remy Syrier. Hij zal het continuo-orgel bespelen dat twee jaar geleden geplaatst is in de H. Hartkerk (ook wel het herbouwde- en gerestaureerde orgel afkomstig uit het Franse Klooster).

Daarnaast zal Remy Syrier ook muziekstukken ten gehore brengen op klavecimbel.

Toegang: Vrije gave.

Indien u niet in de kerk aanwezig kunt zijn voor het concert, dan heeft u ook de mogelijkheid om het concert te volgen via onze livestream.

Zie de website vanStichting Samenwerkende Orgelvrienden Limburg(SOL) voor meer informatie over het ‘Orgelfestival Limburg’: https://www.stichting-sol.nl/

Organisatie en meer informatie:

Stichting Behoud Franse Klooster & Orgelkring Overhoven

Dank aan Peusen Uitvaartzorg Crematorium voor de sponsoring van dit concert.

Terugblik afsluiting festiviteiten "100 jarig Jubileum H. Hartparochie"

Met een zeer voldaan gevoel kijken wij terug op het weekend van 9- en 10 september 2023 waarbij wij als parochie ons aangesloten hebben bij de ‘Open Monumentendagen 2023’ en tevens de sluiting van de festiviteiten van ons 100 jarig jubileum! Een prachtig weekend om op terug te kijken!

Op vrijdag 8 september jl. vond de officiële opening van de 'Open Monumentendagen' plaats in onze parochiekerk. Deze officiele opening werd muzikaal opgeluisterd door de 'oud-Hofzengesj'. Het thema van de 'Open Monumentendagen 2023' is 'Levend erfgoed'. Materieel- en immaterieel erfgoed raken elkaar. Hoe toepasselijk was dan ook de naam 'Meer dan stenen' voor het boekje van de 'Open Monumentendagen 2023' die uitgegeven is door het comité van de 'Open Monumentendagen' en waarvan de provinciaal overste van de Missionarissen van het Heilig Hart (MSC), pater Theo te Wierik, het eerste boekje in ontvangst mocht nemen.

Ook de parochie van Overhoven, en de geschiedenis daarvan, kreeg in dit boekje prominente aandacht.

Klik hier om het boekje digitaal te downloaden, of ga naarhttps://cdn.nieuws.nl/media/sites/305/2023/09/09081219/Open-Monumentendag-2023.pdf

Op zaterdag 9 september was onze kerk opengesteld voor bezichtiging en ’s middags was er een zeer interessante presentatie door Jos Drubers van de Stichting Erfgoed Stein over de geschiedenis van de missionarissen van het Heilig Hart. ’s Avonds hebben wij, in samenwerking met de parochie Vrangendael, een Taizéviering gehouden in onze kerk. Wat een prachtige ervaringen en bij alle activiteiten een hele goede opkomst!

Op zondag 10 september, is de kerk ook geopend geweest en hebben bezoekers voor de laatste keer de tentoonstelling ‘100 jaar parochie Overhoven’ kunnen bezichtigen!

Wij dank iedereen die, op welke wijze dan ook, afgelopen weekend en afgelopen maanden met de activiteiten van ons jubileum druk in de weer zijn geweest!

Een groot woord van dank!

Klik op deze link voor de foto's van de 'afsluitende festiviteiten van het jubileum' op 8-9-10 september jl., of ga naar: https://stichtingbehoudfranseklooster.nl/jubileumfoto/

Klik hier voor een terugblik van de activiteiten betreffende het 100 jarig jubileum van de Parochie H. Hart Overhoven.

Maak jouw eigen website met JouwWeb